Friday, March 22, 2013

Tokwan & saya :)


Gambar tertera adalah merupakan nostalgia antara Tokwan tersayang dengan saya sebelum saya bertolak ke Melaka. Bagi sesiapa yang pernah mengikuti post mengenai Tokwan saya, ketika 2 tahun lepas, beliau masih sehat walafiat dan ujian bermula pada tahun lepas bilamana Tokwan tersayang mulai strok a.k.a lumpuh. Hampir luluh dan tidak berdaya sang semangat ketika pertama kali di khabarkan berita ini. On the spot saya balik Terengganu, namun setelah sekian lamanya... Saya mengerti perjalanan yang Allah takdirkan ini penuh hikmah. Redha dan yakin dengan ketentuan, saya harus menjadi semangat dan pembawa keceriaan buat masa-masa Tokwan yg tersisa. Allah, saya mencintainya... T.T

Memungkinkan setiap masa saya bersamanya adalah sesuatu yang sangat mustahil. Allah berilah perlindungan dan penjagaan terbaik buat Tokwan saya. Kami amat rapat sejak dari kecil lagi, beliau juga merupakan guru mengaji saya (selalu kene rotan, malas naik mengaji..hehehehe) terlalu penyabar dengan kedegilan saya. Tokwan sangat aktif berusrah serta mengikuti bacaan2 yasin dikampung. Merupakan orang yang terlalu menjaga bab agama dan sangat tidak menyukai orang yang memperlekehkan soal agama. Tokwan sangat terer memasak, sungguh! Lauk favorite kami adalah Tumis Lada Ikan Ebek. Superb! Subahanallah.. Begitu juga dengan nasi dagang, best3! Sempat jugak lah belajar dengan Tokwan sebelum ni tapi macam ada je yang x kena. Selalu kene marah, sebab main2. Haahahaha.. Chill~ Learning Process. :)

Tokwan mangajar ngaji dari budak-budak sampai lah ke orang dewasa. Walaupun tengah memasak beliau sangat peka dengan bacaan, haaa... kalau yang main-main kenelah jerit dengan Tokwan saya dari dapur, pastu kene rotan. Hak3, geli hati pulak saya tengok. Saya akan jadi assistant Tokwan jika ke pasar, macam2 benda wan nak beli. Kalau pegi dengan motor saratlah bakul. Jadi nak selamat kene pegi dengan kereta..1 bonet okehhh barang-barang. Untuk cucu-cucunya xkan seorang pun akan tertinggal! Baik sangat Tokwan, tapi ayat berbisa akan keluar sebelum tu ... "Ngaji rajin ceket, ni dokkk... ngaji malas! Makan nok! " Cucu2nye mulai terdiam, sentap lettew! Haahahhaha, Padan Muka.

Tokwan sangat "punctual". Kalau kata pukul 8.00, 7.55 Tokwan dah tercegat depan pintu. Biasanya rutin Tokwan selain pergi ke majlis ilmu beliau harus ke klinik untuk rutin kesihatannya. Dan, saya adalah merangkap driver no.1 yang telah dianugerahkan pangkat kehormat untuk mengiringi Tokwan kemana-mana sahaja haluan beliau. Hahaha, Tokwan dah jadi my bestfriend  dan saya telah membesar dengan keadaan itu
sejak kecik. 

Setiap kali Tokwan bercerita saya akan ternganga, macam-macam perkara baru dan banyak benda saya belajar darinya. Pesanan dari Tokwan, Man Jadda Wa Jada. Kadang2 dia suka cakap Arab dengan saya, saya manalah paham...pastu dia cakap maknenye agar saya tidak terkebil2 terlalu lama. Towan jugak pencetus semangat saya untuk saya belajar bahasa AlQuran ini =.=' Im try, In shaa Allah. Aminnn~

Now, everything is change , Tokwan terlantar sakit. Selalu air mata mengalir di pipi even senyuman x pernah putus mengukir. Tokwan cakap sambil nangis, "Allah sayang Tokwe nimmm, sebab tu dia bagi ujian macam ni.." Saya hanya mampu tersenyum mengiakan menahan sebak dalam dada yang maha menghempap. Allah. Gugur juga airmata mengenang apa yang berlaku. Doktor selalu pesan, jangan biarkan Tokwan patah semangat. Dont cry in front her. Kene kuat, baru Tokwan pun kuat. Jadi hari-hari yang berlalu~ Time mandi, makan, sembang dan sebagainya akan pastikan keceriaan menyelubungi.Kami selalu menyanyi zikir ni bersama jika ada masa terluang, Tokwan x nak lagu lain 'Laro' katenye.. Hehehe:

"Bismillahillazi la yadurrumasbihi shaiunfilardi walafissama'ie wahuassami ulalimmmm~"

Semoga Allah akan memberikan yang terbaik buat Tokwan dan menuntunku menjadi cucu,anak murid dan kekasih Tokwan yang solehah agar dapat memberikan sesuatu buatnya di alam seterusnya. Aminnnn..




No comments:

Post a Comment