Sunday, November 7, 2010

Cacar Air @ Bertih (Chicken Pox).. Ujian buat sang Hamba... :(

Agak2nya kenapa aku nak tulis entry pasal penyakit ni? Dlu tyme aku kecik da 2 kali kene, mmg sakit..perit. Hurmmm, sebenarnya sahabat aku terkena ujian ni, kesian sangat aku tengok dia.. sabarlah wahai sahabat, mungkin salah satu method nk hapuskan dosa2 kecik.. selalulah bersangka baik kpd Dia..

So, aku nak intro. ckit pasal penyakit ni :



Cacar air juga dikenali sebagai jintungan atau bertih (mengikut dialek daerah). Ia disebabkan oleh virus Varicella (kumpulan virus herpes) dan amat mudah berjangkit. Ia berlaku pada semua peringkat umur, biasanya pada kanak-kanak. Ia lebih teruk sekiranya berlaku kepada orang dewasa. Penyebaran adalah melalui sentuhan atau titisan cecair daripada orang dijangkiti. Penyebaran juga berlaku melalui bahan tercemar dengan cairan cacar seperti pada pakaian atau tuala dari penghidap cacar air.Pengidap cacar air boleh merebakkan virus sehingga 48 jam sebelum ruam timbul dan boleh terus menjangkitkan orang lain sehingga cacar air menjadi kering dan berkeruping. Kayap (herpes zoster) ialah infeksi dari virus yang sama dan berlaku pada masa hadapan (umur dewasa).

Tanda dan Gejala


Pengidap cacar air akan mengalami demam dengan bintik-bintik merah pada kulit. Kawasan bintik-bintik merah melibatkan muka, kepala, dada, belakang dan akhirnya seluruh tubuh. Ruam cacar air akan timbul kurang dari 2 minggu selepas jangkitan berlaku.

Bintik-bintik merah yang baru akan mula timbul dalam beberapa hari dan bilangan boleh mencecah ratusan biji dan kemudian membentuk gelembung berisi air. Bila gelembung berisi air pecah ia menjadi kering dan berkeruping. Rasa gatal sederhana atau teruk menyebabkan pesakit akan menggaru dan akhirnya menyebabkan parut.

Gejala lain ialah sakit perut, tiada selera makan, sakit kepala, rasa tidak selesa, letih dan terganggu. Penghidap juga ada batuk ringan, hidung berair 2 hari sebelum bintik-bintik merah timbul. Yang aku tahu klo bertih a.k.a cac
ar air ni kena minum air kelapa kasi semua keluar, cepat sembuh... Tapi sekarang dah moden kot, aku teman sahabat aku g klinik hari tu doktor cakap x prefer gunakan air kelapa sebagai sumber rawatan lagi sebab akan keluar lagi banyak dan menyebabkan kulit xcantik. Tp mgikut mak aku (da macam dr.pakar, sbb pengalaman yg banyak dalam bertih ni lg elok minum air kelapa supaya semua keluar dan x terbantut kat dalam... )Hurm, ape2 jela yang penting kalo Allah izinkan penyakit tu kene kat kita, Allah jugak yg akan izinkan ianya sembuh, jadi selalulah mengingati Dia... ^^



3 comments:

  1. Dr Yhe...hihihi

    Bagus info ni. Akak pernah kne sekali je. Siap tinggal parut lagi. Pas2 Cikgu panggil akak budak gatal.huhuhu

    ReplyDelete
  2. haha...
    klaka tol...^^
    bdk gatal... cam xsesuai jek...

    ReplyDelete