Friday, November 16, 2012

Allah , berilah aku kekuatan dalam membuat keputusan ini. 
Jika benar dia adalah pemilik tulang rusukku,
dekatkanlah hatiku & hatinya.

Aminnnn~


Tuesday, October 30, 2012

Raya & Suprise :)

Akhirnya di bulan Oktober bersejarah ini aku di takdirkan pulang ke kampung halaman yang amat-amat ku rindui dan cintai. Sambut raya aidiladha di sana dan juga bercuti sekejap. Walaubagaimanapun, after this aku kene kembali melunaskan tanggungjawabku mencari rezeki. Wah, ayat nak sedih. Koya

Some of my memorable pic:

Fokus adalah terhadap lembu yg kene sembelih tu. Ok, memang meriah tahun ni sebab 7 ekor depan mata di korbankan. Punyalah ramai orang, x sia-sia aku beraya kat kampung.. [Ayat xboleh blah. =.=']

Now, dah hampir mau pulang ke Melaka, ramai member2 lama nak ketemu aku. Tp dengan jem yang tahap gaban di pantai timur itu telah menyebabkan niatku terbantut, haih.. Nak buat macamane xde rezeki. Member kawin pong xleh nak pegi.. waaaaa. :( Moral: Jangan buat majlis kawen time raye k. Seseorang aku harap datang ke rumah tidak kunjung tiba, maybe bukan waktunya lagi. ^^ Apapun, aku tetap bersyukur kerana berkesempatan berada in my home sweet home!


SUPRISE !!! lah konon..haha.


Suprise bestday perancangan adikku , iaitu Datin Zara, Spy Gurlz Eika n Tukijan.. Heyyy, sangat berahsia dorang nih. Sampai terpinga2 aku dan part yang x best aku sakit perut hari tu. Untuk tidak mengecewakan mereka aku cuba tersenyum sambil menahan kesakitan perut yang maha hebat. Maaf Mak, xdapat merasa Nasi Minyak spesel yg mak buat. Fyi, mereka sambut atas boat ok. Mane dapat link utk sume tu pon xku xtahu. Hadiah yang kamu2 semua bagi tu tidak ternilai dari diri kamu masing2 wahai yg tersayangku. So romantik n sweetest moment ever! Thanks everyone. ;'). I Love u~

Organiser yg cun melecun. ^0^


Semangat tuh . Haha ~

My Salt Bestday Cake~ hahaha.


Baiklah, inilah coretan kisah menarik sepanjang pulang ke kmpung. Pic banyak lagi tapi nanti menyampah lak kamu sume nengoknye. Haha. Alhamdulillah. Sungguh aku bersyukur mempunyai keluarga seindah ini. <3



Tuesday, October 23, 2012

Selamat Hari Lahir Cik Her :)


Terima kasih buat Ibu & Ayah, Family n sahabat yg mendoakan. Amin~



Ya Allah makbulkan doaku. :)

Saturday, October 20, 2012

Sesuatu.

Sudah lama rasanya tak mencoretkan apa-apa berkaitan diri di laman sesawang berbentuk blog ni, hehe. Entah, mana arah kekuatan yang telah menyebabkan gerak tangan ku ini laju aje hendak menulis. Apapun di harap perkongsian ini tidak menyentuh sensitiviti sahabat diluar sana.

Subahanallah, jujur aku katakan sepanjang tahun ni pelbagai perkara suka dan duka aku tempuhi. Tapi sangat ajaib, setelah ianya berlalu barulah aku lihat kehebatan hikmah di sebalik apa yang berlaku. Gadis sepertiku yang ala-ala rock la konon ni telah berdepan dengan banyk situasi-situasi besar~menyebabkan aku banyak berfikir dan mulai menghitung arah tuju ku di kemudian hari.



Tidak langsung menjurus ke arah bab kehidupan juga, bab perasaan ku kira amat rapat malahan amat besar pengaruhnya dalam hidup aku. Sejak bila ianya berlaku aku pun sukar memahaminya. Yakin segala-gala yang berlaku atas keizinan Allah. Cuma Allah merahsiakan masa depan adalah di sebabkan Dia ingin melihat aku berusaha dan terus berusaha.

Petikan ini tepat menggambarkan  perasan perasaan ku:

Sekuat mana kita setia.
Sehebat mana kita merancang.
Selama mana kita menunggu.
Sekeras mana kita bersabar.
Sejujur mana kita menerima dirinya.
Jika takdir Allah menentukan yg kita akan bukan dgn dirinya.
Kita tidak akan bersama dgnnya.
Jika Allah telah menulis jodoh kita dgnnya.
Kita tetap akan bersama dirinya.
Kerana tulang rusuk dan pemiliknya takkan pernah tertukar dan...
akan bertemu pada saat yg tepat menurut ilmuNya, Insya-Allah.
Tiada yg kebetulan melainkan semuanya telah dirancang.
Dan yg sebaik-baik merancang itu adalah Allah S.W.T ♥
Berbalik kepada tajuk yang tetibe terpampang di atas.. Sesuatu, ya aku merasakan ada sesuatu yang berat akan aku lalui, berat sehingga menggetarkan seluruh jiwaku, sesuatu yang akan bakal merubah segalanya. Sesuatu yg kuharap dapat menyinariku. Amin ya Allah. [K, dah. Xblh lelebih..huhu]Aku sebenarnya sedang berperang dengan perasaanku, antara membuat pilihan hidup mati, membuat pilihan dunia dan ukhrawi. Pilihan sang khalifahku. Seperti sang puteri menunggu sang putera, aku sangat yakin dengan takdir sang pencipta Dia sedang aturkan yang terbaik. Paling tepat menggambarkan hatiku kala ini:-


Ya Allah
Seandainya dia menjadi milikku
Tercipta untukku
Dekatkanlah dia padaku
Satukanlah hatinya dengan hatiku
Tetapkanlah kemesraan antara kami
Agar kebahagiaan ini abadi

Titipkanlah kebahagiaan
Ya Allah! Ku mohon apa yang telah Kau takdirkan
Ku harap dia adalah yang terbaik buat ku
Kerana Kau tahu segala isi hati aku

Ya Allah
Seandainya telah kau takdirkan dia bukan untukku
Bawalah dia jauh dari pandanganku
dan peliharalah diriku daripada kekecewaan

Ya Allah
Berikanlah diriku kekuatan
Melontarkan bayangannya ke dada langit
Agar ku rasa bahagia
Walaupun tanpa dirinya
Gantikanlah yang telah hilang
Tumbuhkanlah kembali yang telah patah
Meskipun tak sama dengan dirinya
Seandainya dia datang menemuiku
Cinta itu adalah cinta sejati dan satu
Seandainya dia tidak datang menemuiku
Anggaplah cinta itu tidak wujud dari awal lagi..

Ya Allah
Pasrahkanlah apa yang telah Engkau takdirkan
Adalah yang terbaik untukku
Kerana Engkau maha mengetahui
Bahagia yang terbaik untuk hambamu ini...

Baiklah, sekarang bercerita pula mengenai perancangan aku selepas exam, aku ingin kembali berkarya. Melukis dan start mengumpul kembali koleksi lukisan [setelah semua lukisan ku musnah dek air , T.T~] Yeah! Berusaha Cik Her ,dah tua da aku rupa2 nya. Haha. Walaubagaimanapun, setiap kejadian yang berlaku kat aku sepanjang tahun ni akhhirnya membuatku tersedar bahawa hidup harus terus memandang ke depan dan jangan pernah memberhentikan langkah perjalanan. ^_^

Thursday, October 11, 2012

Karma.


Benar belakalah kata sang pujangga,
Tatkala dulu jika kau purnama...
Dengan redup pandang kau melihat  pungguk-pungguk menagihmu~
Tatkala dulu  jika kau bunga berwarna pawana...
Dengan hairan kau melihat sang kumbang berlari-lari menginginkanmu~
Tatkala dulu jika kau permata yang terbilang...
Dengan segala rimas kau ingin menepis emas dan perak yang cuba merapati~

Namun, hidup ini karma teman.
Apa yang bakal kau lalui selamanya tidak akan sama.
Dunia ini ada pasang surutnya, ada roda berputar berlawanan arah, ke atas dan ke bawah.
Ianya berputar, dan biarkan berputar.
Turutkan kata hatimu dengan sayup bisikan cinta Ilahi.
Kelak pasti kau tersenyum sendiri.
Bahagia dalam redha tak bertepi.
Derita sudah berlalu pergi~
^_^







Puisi yg aku coretkan da lama, 
hari ni baru jumpa dlm buku Tilawah.
0 Allah,  thank you.

Tuesday, October 9, 2012

Nak hilangkan rasa sedih? Hmm ~



Latih minda lupakan kenangan pahit ~
Bunyinya senang nak dibuat, tapi perlu diaplikasi berterusan. Mengaku saja anda sering merasa sedih sebab banyak kali mengingat kenangan pahit atau selalu kembali ke memori silam yang lalu, betul tak? Kita kena cut connection feeling kita dengan emosi yang lalu.

Buang sikap risau ~
Ada dua kesan dari sikap risau ni, pertama ia menarik nasib tak baik, masalah dan musibah tanpa anda pinta. Kedua, memberi kesan buruk pada kesihatan anda dari segi fizikal dan mental. Risau membuat anda selalu menjadi sedih dan kecewa, kekadang takut. Untuk buang sikap risau, belajar untuk bertenang dan latih diri anda mengawal emosi.

Belajar bersyukur ~

Ucap syukur atas kesemua yang anda ada, apa saja. Misalnya, ucap syukur kerana anda masih ada 5 deria yang lengkap, anda boleh melihat dan menarik nafas tiap kali bangun tidur (dan bukannya bangun terus sakit jantung mahupun sudah berada di ALAM KEDUA), Anda ada kawan rapat yang memahami anda dan anda mempunyai hanphone kesayangan anda. Ucap syukur seikhlas hati, sebanyak yang mungkin, seikhlas mungkin hingga rasa syukur tu meresap jauh ke dalam diri anda. Buat banyak kali dalam sehari.

Jadilah pemaaf ~

Sikap pemaaf dapat membersihkan hati dari perasaan negatif dan emosi-emosi negatif (takut, sedih, kecewa. gusar, menyampah, marah, geram, cemburu, tak puas hati, dendam, busuk hati). Seterusnya, meneutrakan gekombang fikiran negatif yang melekat bersarang di minda anda.

Ketawalah dengan suasana~

Ketawa bukan dibuat-buat, tapi biar ketawa yang benar-benar menggembirakan anda dan menjadikan anda girang. Tonton video yang lucu, baca cerita yang lucu, dekatkan diri anda dengan rakan-rakan yang lucu serta cari “funny side” dalam setiap situasi, agar anda boleh ketawa secara automatik. Ketawa dapat menghilangkan sedih. Buat apa LAYAN kecewa sedangkan anda boleh ketawa?

Ubah fikiran ~
Kita tak boleh merubah situasi yang boleh membuat kita kecewa, sedih dan murung. Tapi, kita boleh merubah fikiran kita dan apa yang kita fikirkan tentang situasi-situasi tersebut walau seburuk manapun ia. Rahsianya, cari sinar mentari disebalik mendungnya awan. Walaupun perkara tidak berpihak kepada anda, cari cara bagaimana Anda boleh jumpa nilai-nilai positif di dalamnya.

Keraskan hati~

Maksudnya kekerasan hati, kesabaran yang tinggi, pandai mengawal emosi dan menerima hakikat dengan hati terbuka. Allah menurunkan musibah, permasalahan dan macam-macam lagi bukan sekadar dugaan, tapi balasan pada perbuatan-perbuatan anda di masa lalu.

Mulai hari ini, tekad untuk melupakan semua tu, selupa yang mungkin, kasi kosong abis. Bulatkan azam untuk memfokus kepada masa depan anda, cita-cita anda, keluarga, kerjaya, kewangan, keilmuan dan rakan-rakan. Anda takkan dapat melupakan kesemua memori pahit sekaligus, tapi lakukan step by step dengan mengalihkan perhatian anda kepada perkara lain. Proses ini mengambil masa, tapi ia boleh dipercepatkan dengan disiplin diri. Ketahuilah, anda selalu rasa sedih dan kecewa kerana anda tak memaafkan kesalahan diri anda di masa lalu ataupun Anda tak memaafkan kesalahan orang lain tehadap diri anda satu ketika dulu, ataupun anda susah menerima hakikat perbuatan salah orang lain terhadap diri anda, yang membuat anda sedih, kecewa dan geram tahap dewa. Belajar menjadi pemaaf dan menghapus semua ni lalu menarik ketenangan datang pada diri anda. Sebelum masuk tidur, set minda untuk jadi ceria pada keesokan harinya. Lafazkan dengan nada berbisik. Relaks, jangan terlalu mendesak diri.Selepas bangun tidur, katakan pada diri ini adalah hari yang baru untuk anda. Tekadkan diri untuk menjadikan hari yang baru tu hari yang baik, sungguh baik, sebaik yang mungkin dari hari yang sebelumnya. Paling penting, perbanyakkan membaca qur'an dan sentiasa memikirkan sesuatu yang terjadi pasti ada hikmah di sebaliknya.

I  <3  ALLAH.

Redakan sesakku ~


Berat angin yang melalui ronggaku ini.
Seperti separuh dari jiwaku telah hilang melayang,
pergi bersama semangatku~ Dalam sedar aku kehilangan...

Bukan benci, namun berhati-hati. Kau juga masih samar-samar.
Silau dengan cahaya yang memancar.
Aku tahu sinarku bukan seperti sinar sang mentari yang lain.
Aku redup dan tidak berkaca seperti yang lain.
Kerana takdir bukan padaku.

Ini yang terbaik agar kita tidak terjatuh.
Beri aku kekuatan ya Allah,
hapus segala rasa ini
hapus segala resah ini
hapus segala dilema ini
hapus segala keraguan ini
hapus segala rindu ini
hapus segala cinta ini
hapus segala sisa air mata ini
hapus segala derita ini
hapus segala duka ini
hapus segala perih ini
hapus segala lemah jiwa ini...
Gantilah dengan manisnya cintamu Allah....

Sesuatu yang aku sayang terpaksa jua ku layarkan..
Harap ia akan ke destinasi bersama mentarinya.
Aku akan tersenyum di sini menunggu bahagianya.
Sedar, perit bagiku. Pedih baginya... Luka telah kuhulur.

'Namun, ia tidak akan selamanya..  masa adalah ubatnya..'
'Jika ada jodoh, maka kau akan bersamaku nanti. Jika tiada aku relakan kau pergi..
Selamanya kita akan bersahabat'

Itu pernah kau ucap padaku. Suatu ketika dulu.
Apa yang mampu ku lakukan adalah mencari kekuatan,
Andai tersurat kau jodohku, kita pasti bersama juga.
Andai kau bukan jodohku, kau sahabat terbaik selamanya.
Pemilik rusukku, demi sejati cintamu.
Akan aku pelihara segala cinta ini buatmu.
Bakal suamiku, semoga Allah cepat pertemukan aku denganmu...
Insha'Allah.



Sunday, May 13, 2012

Apakah ciri-ciri sahabat yang baik.. ?

Rasulullah saw pernah berpesan: “Agama seseorang itu terletak di atas agama atau jalan yang dipilih oleh rakannya”. Oleh itu kita hendaklah berhati-hati dalam memilih siapa yang harus dijadikan sahabat.


Seorang bijak pandai berpesan kepada anak lelakinya: “Wahai anakku, sekiranya engkau berasa perlu untuk bersahabat dengan seseorang, maka hendaklah engkau memilih orang yang sifatnya seperti berikut:# Jika engkau berbakti kepadanya, dia akan melindungi kamu;# Jika engkau rapatkan persahabatan dengannya, dia akan membalas balik persahabatan kamu;# Jika engkau memerlukan pertolongan daripadanya, dia akan membantu kamu;# Jika engkau menghulurkan sesuatu kebaikan kepadanya, dia akan menerimanya dengan baik;# Jika dia mendapat sesuatu kebajikan (bantuan) daripada kamu, dia akan menghargai atau menyebut kebaikan kamu;# Jika dia melihat sesuatu yang tidak baik daripada kamu, dia akan menutupnya;# Jka engkau meminta bantuan daripadanya, dia akan mengusahakannya;# Jika engkau berdiam diri (kerana malu hendak meminta), dia akan menanyakan kesusahan kamu;# Jika datang sesuatu bencana menimpa dirimu, dia akan meringankan kesusahan kamu;# Jika engkau berkata kepadanya, nescaya dia akan membenarkan kamu;# Jika engkau merancangkan sesuatu, nescaya dia akan membantu kamu; dan# Jika kamu berdua berselisih faham, nescaya dia lebih senang mengalah untuk menjaga kepentingan persahabatan.



Petikan:MuslimDiary

Wednesday, April 11, 2012

Nyaman~


Aku berlalu.
Dengan langkah yg berani dan semangat yg kental
Menuju ke jalan yg aku rasakan sungguh membuatku nyaman.
Daerah yg membangkitkan seribu kenangan, lantas memberikan aku mengenal erti menghargai.

Begitu indah hidup kita lalui jika bersyukur.
Hidup ini nikmati selalu, tersungkur bangkitlah !
Tersalah kembalilah ke pangkal..
Tiada yang akan menghalangmu,
kecuali dirimu sendiri sahaja.
Ya, dirimu.

Sekeliling adalah ujian,
kerana kita dimedan penilaian.
Bukan sia2 penciptaan kita, namun penuh bermakna.
Yang berlalu dengan baik, kekalkan.
Yang berlalu dengan salah, mohon ampun dan petunjuk.
Dia bersama kita.
Jangan risau wahai teman.

Renunglah segala penciptaan dihadapanmu.
segala alam dan pemandangan yg memberikan sejuta rasa.
Cukuplah mencari ketenangan, ciptalah ia!





::Allah begitu dekat dengan kita, jd jgnlah pula kita menjauh.


Tuesday, April 10, 2012

Siapakah Zainab Al-Ghazali ?

Zainab al-Ghazali adalah wanita luar biasa. Seperti Aisha Abd al-Rahman, tokoh asal Mesir ini begitu gigih memperjuangkan persamaan hak kaum perempuan berdasarkan keyakinannya, sesuai doktrin ajaran Islam yang benar. Oleh karenanya, sejarah mencatat Zainab lebih dikenal sebagai aktivis Islam ketimbang cendekiawan Islam.
Saat menginjak usia remaja, Zainab aktif di organisasi Persatuan Kelompok Feminis Mesir yang dibentuk oleh Huda Al-Sharawi tahun 1923. Namun tak lama dia mengundurkan diri dari organisasi itu karena bersebarangan pendapat mengenai perjuangan menuntut kesetaraan.
Dia tidak setuju dengan ide-ide sekular tentang gerakan pembebasan perempuan. Meski demikian, Al-Ghazali tetap menghormati Sharawi dan menyebutnya sebagai seorang wanita yang memiliki komitmen dan keimanan yang baik. Saat usianya 18 tahun (1936), dia mendirikan Asosiasi Wanita Muslim untuk mengorganisasi kegiatan-kegiatan kaum perempuan yang sesuai norma-norma Islam dan ditujukan untuk kepentingan-kepentingan Islam.
Umat Islam berduka. Pada hari Rabu (3/8), dai dan aktivis terkemuka Zainab Al-Ghazali, wafat dalam usia 88 tahun. Dia meninggalkan kenangan tak terlupakan sepanjang aktivitasnya menjalankan dakwah Islam.
Zainab al-Ghazali adalah wanita luar biasa. Seperti Aisha Abd al-Rahman, tokoh asal Mesir ini begitu gigih memperjuangkan persamaan hak kaum perempuan berdasarkan keyakinannya, sesuai doktrin ajaran Islam yang benar. Oleh karenanya, sejarah mencatat Zainab lebih dikenal sebagai aktivis Islam ketimbang cendekiawan Islam.
Dia terlahir di wilayah Al-Bihira, Mesir pada 1917, dan merupakan keturunan dari kalifah kedua Islam, Umar bin Khattab dan Hasan bin Ali bin Abi Thalib.
Ketika masih berusia sangat muda, 10 tahun, Zainab Al-Ghazali telah memperlihatkan kepandaian dan kelancarannya dalam berbicara di depan umum. Dan sepanjang hidupnya, dia lantas membentuk dirinya sebagai orang yang berhasil belajar secara otodidak. Ambisinya yang kuat dan tekadnya yang membara, membuatnya maju untuk mencapai jenjang pendidikan tinggi, pada saat kaum wanita pada saat itu jarang yang mengenyam pendidikan karena dianggap tabu.
Saat menginjak usia remaja, Zainab aktif di organisasi Persatuan Kelompok Feminis Mesir yang dibentuk oleh Huda Al-Sharawi tahun 1923. Namun tak lama dia mengundurkan diri dari organisasi itu karena bersebarangan pendapat mengenai perjuangan menuntut kesetaraan.
Dia tidak setuju dengan ide-ide sekular tentang gerakan pembebasan perempuan. Meski demikian, Al-Ghazali tetap menghormati Sharawi dan menyebutnya sebagai seorang wanita yang memiliki komitmen dan keimanan yang baik. Saat usianya 18 tahun (1936), dia mendirikan Asosiasi Wanita Muslim untuk mengorganisasi kegiatan-kegiatan kaum perempuan yang sesuai norma-norma Islam dan ditujukan untuk kepentingan-kepentingan Islam.
Zainab Al-Ghazali selalu berusaha mengedepankan masalah keseimbangan antara hal-hal yang bersifat religius dan modern. Ia mendapat pendidikan agama pertama kali dari cendikiawan muslim terkemuka di Al-Azhar, Syeikh Ali Mahfuz dan Mhammad al-Naggar.
Tidak lama setelah ia mendirikan Asosiasi Wanita Muslim, Al-Ghazali langsung melakukan sejumlah aksi dan mendapatkan dukungan dari Menteri Wakaf untuk mendirikan 15 mesjid dan belasan mesjid lainnya yang dibiayai oleh masyarakat umum.
Asosiasi yang didirikannya melahirkan generasi dai-dai wanita yang mempertahankan status perempuan dalam Islam serta meyakini bahwa agama mereka memberikan peluang sebesar-besarnya bagi kaum perempuan untuk memainkan peranan penting di tengah masyarakat, memiliki pekerjaan, masuk ke dunia politik dan bebas mengeluarkan pendapatnya.
Dalam sebuah wawancara tahun 1981, dia mengemukakan bahwa Islam telah memberikan segalanya bagi kaum pria dan wanita. Islam memberikan kebebasan, hak ekonomi, hak politik, hak sosial, maupun hak pribadi kepada kaum Muslimah. Islam memberikan kaum wanita hak-hak tertentu di dalam keluarga yang tidak dimiliki oleh komunitas lain. Para Muslimah harus mempelajari Islam sehingga mereka mengetahui bahwa Islam telah memberikan segalanya kepadanya.
Zainab juga meyakini bahwa Islam tidak pernah melarang kaum wanita untuk beraktivitas di masyarakat, bekerja mencari nafkah, masuk ke dunia politik dan mengungkapkan gagasan-gagasannya. Dia percaya Islam mengizinkan mereka untuk memiliki harta benda, berusaha pada bidang perekonomian atau apapun kegiatan demi menunjang perkembangan masyarakat Muslim. Meski begitu, dia berpendapat bahwa tugas utama seorang wanita adalah menjadi ibu yang baik bagi anak-anaknya dan menjadi istri setiap bagi suaminya. Jangan ada apapun yang menghalangi kaum wanita untuk tidak menjalankan tugas yang satu ini.
Al-Ghazali banyak dipengaruhi oleh pendiri Ihkwanul Muslimin, Syekh Hasan al-Banna. Ia memegang teguh pandangannya bahwa tidak ada konflik antara agama dan politik. Al-Ghazali adalah orang yang lantang mempertahankan syariah dan kerap menghadapi masalah dengan rezim Mesir pada saat itu, Presiden Gamal Abdul Naser. Dia mengalami hidup yang penuh siksaan dalam tahanan rezim itu.
Penjara dan siksaan, tidak pernah mematahkan tekadnya bahkan membuatnya lebih kuat. Zainab Al-Ghazali meninggalkan warisan berupa perjuangan membela Islam dan reputasinya sebagai aktivis perempuan yang tanpa ragu melawan sekularisme dan liberalisme dan menggantikannya dengan nilai-nilai Islam.

sumber:tokohilmuanislam.

Tuesday, March 27, 2012

Kemajuan Ummah Bergantung Pada Kewibawaan Pemimpin.



SEJARAH membuktikan kemajuan yang dicapai negara umat Islam banyak bergantung kepada kewibawaan dan kemampuan kepemimpinan mengendali dan mentadbir sesebuah negara. Kemuncak kecapaian kegemilangan umat Islam ialah pada zaman pemerintahan Nabi Muhammad SAW. Bahkan, pada zaman itu umat manusia berada di kemuncak kejayaan. Nilai kemanusiaan yang utuh dihayati dengan sempurna seperti nilai kebenaran, keadilan dan kasih sayang dalam kehidupan bernegara. Kemuliaan tamadun itu mampu diteruskan oleh kepemimpinan Khalifah ar-Rashidin.


Kemampuan pemimpin melaksanakan nilai itu boleh menjadi penentu kepada kemajuan tamadun umat manusia. Kegagalan menghayati nilai itu, kepincangan dan kemelut hidup manusia akan wujud. Dalam suasana semasa dan masa depan, kepemimpinan negara perlu memiliki ciri untuk membawa umat Islam maju ke hadapan. Antara ciri itu ialah pemimpin negara perlu mendukung idealisme luhur, berakhlak dan jujur untuk memajukan rakyat serta negara. Tanpa sifat itu negara tidak mungkin maju dan nasib rakyat tidak akan terbela. Keadaan semasa jelas menyokong pandangan itu bahawa kemajuan sesebuah negara berkait rapat dengan ciri kepemimpinannya. 


Kedua, kepemimpinan negara perlu menguasai ilmu dan pemikiran mantap berasaskan nilai kemanusiaan secara mendalam. Justeru, sistem pengendalian negara perlu bersandarkan kepada asas fahaman didukung oleh arahan Ilahi. Sistem Marxis/Komunis terpaksa berkubur kerana pendekatannya bercanggah dengan nilai kemanusiaan. Banyak kerenah kemanusiaan terpaksa wujud disebabkan pendekatannya bercanggah fitrah manusia. Sesebuah negara maju tidak dapat kekal kemajuan bahkan terpaksa menghadapi kemunduran jika kekuatan ekonomi tidak disertai nilai kemanusiaan. Keruntuhan akhlak di kalangan masyarakat seperti rasuah secara berleluasa, amalan menindas, menipu dan sebagainya adalah fakta yang melemah dan meruntuhkan sesebuah sistem sosial bernegara.


Ketiga, kepemimpinan negara perlu dikendali oleh ahli politik pintar. Kebolehan itu penting kepada pemimpin politik akan diamanahkan menerajui negeri dan negara. Kejayaan kepemimpinan Rasulullah SAW dan Khalifah Al-Rashidun adalah bukti nyata. Dalam kajian oleh Profesor P Kotter dari Harvard Business School, 80 peratus kejayaan sesebuah organisasi bergantung rapat dengan mutu kepemimpinan. Seseorang pemimpin perlu memahami suasana negara berkaitan dengan kekuatan dan kelemahan sistem, keupayaan rakyat serta sumber negara. Mereka harus mampu menggembleng semua lapisan rakyat untuk memajukan negara pada peringkat tertinggi. Semua ahli masyarakat dalam negara hendaklah berperanan pada peringkat yang tertinggi dalam usaha pembangunan itu.


Keempat, kepemimpinan negara harus mampu menerajui negara untuk berperanan secara berkesan di peringkat antarabangsa. Pada era globalisasi, sama ada kita mahu atau tidak, negara hanya boleh dimajukan di peringkat tinggi jika berkemampuan berperanan di peringkat antarabangsa. Oleh itu, setiap aktiviti ekonomi perlu bermatlamat untuk menguasai pasaran, jika mampu di pasaran antarabangsa. Justeru, kepemimpinan negara Islam tidak boleh memisahkan diri dengan ajaran Islam.


Untuk maju dan berjaya pada peringkat sejagat, Islam mempunyai pendekatan syumul berasaskan nilai kemanusiaan yang mampu bersaing dan seterusnya mengatasi pembangunan negara sekular yang pendekatannya bercanggah. Kita yakin kekuatan yang ada dengan pendekatan Islam menyusun dan membangunkan negara menepati fitrah manusia. Mana-mana pendekatan menyusun dan memajukan masyarakat dan negara bertentangan fitrah kemanusiaan akan gagal mewujudkan sebuah peradaban manusia yang sempurna di dunia dan sudah pasti pembalasan negatif di akhirat.


Islam merangkumi segala aspek pengendalian hidup untuk individu, keluarga, masyarakat dan negara. Ia berasaskan falsafah tauhid, di mana tauhid mencorak cara hidup dan menjadi inti tamadun umat Islam. Ia juga asas falsafah sistem pengendalian negara. Dengan mendukung falsafah tauhid, Islam berpandangan semua ciri keperluan manusia berada dalam satu kesatuan. Kesempurnaan keperibadian manusia akan tercapai jika semua ciri dalam dirinya diberi tumpuan sepenuhnya. Keperluan kebendaan dan kerohanian manusia hendaklah dipenuhi secara bersepadu. Begitu juga kehidupan bermasyarakat dan bernegara. Semua aspek keperluan diberi tumpuan saksama.


Dalam rangka ke arah pembentukan peribadi individu bersepadu, Islam menyarankan perlunya pelaksanaan sistem pengendalian negara dapat mendukung falsafah tauhid. Justeru, sistem pendidikan negara perlu melahirkan individu memiliki pandangan hidup sempurna, akhlak baik dan menguasai kemahiran hidup sesuai kemampuan masing-masing. Pembentukan peribadi individu memerlukan suasana menyokong segala kegiatan dijalankan setiap individu. Polisi dan dasar pentadbiran negara hendaklah mengarahkan kepada kewujudan suasana keadilan dan muafakat di kalangan masyarakat. Suasana itu akan membawa kepada keharmonian yang dapat menghasilkan kemajuan, kestabilan dan kesejahteraan masyarakat.


Berpandukan kepada pendekatan hidup berasaskan tauhid ini, pendekatan Islam dalam semua kegiatan aktiviti manusia, hendaklah menepati fitrah dan cita rasa manusia semula jadi. Islam tidak membebankan sesuatu tuntutan yang mustahil dapat dikendalikan oleh manusia. Oleh itu, Islam adalah amali untuk semua masa, tempat dan individu sama ada beragama Islam ataupun tidak. Islam berpandangan mengingkari petunjuk Allah adalah amalan zalim terhadap diri sendiri, kefahamannya dan kebijaksanaannya. Bahkan, keangkuhan kepada penolakan terhadap kebenaran wujudnya petunjuk Allah menyebabkan lahirnya pandangan hidup kebendaan dalam diri manusia dan masyarakat seperti dalam sistem ekonomi Kapitalisme dan Marxisme.


Oleh itu kepemimpinan negara umat Islam, wajib yakin kepada pendekatan Islam dan berjiwa ikhlas untuk membangun negara semoga kesemua lapisan rakyat memperoleh kemuliaan hidup serta dihormati oleh masyarakat antarabangsa.




Perkongsian drp email.

Saturday, March 10, 2012

Bersama Hayati Ringkasan Kisah Para Wanita Solehah ~



Sejarah hidup para wanita solehah dalam Islam sudah tercatat dalam Al Quran dan Hadis, marilah kita sama-sama menghayati sejarah hidup mereka agar kita termasuk dalam golongan penyumbang perjuangan Islam.

SITI HAJAR:
Siti Hajar duduk setahun dua tahun di padang pasir, di tinggalkan suami, suami datang sesekali, kemudian namanya dicipta untuk al-Quran sepanjang zaman.Tidak mungkin kita tidak mahu seperti cerita Siti Hajar ini. Tidak mahukah kita dengan apa yang dikatakan di dalam al Quran? Apakah kita masih mahukan suami kita ada bersama tiap-tiap hari dengan kita. Tidak sanggup kalau suami kita setahun sekali baru datang. Siti Hajar sanggup menciptakan keajaiban, menjadi wanita yang ditinggalkan oleh suami hanya berjumpa setahun sekali. Tetapi ditangannyalah keluar air zam-zam, dialah menghidupkan bandar Kaa’bah Makatulmukarromah. Mukjizat kepimpinan dan didikan dari suaminya iaitu Nabi Ibrahim.
KHADIJAH BINTI KHUWAILID:

Ramai manusia sudah melupakan Ummul Mukminin Khadijah binti Khuwailid. Dialah yang digelar Afifah Solehah (wanita suci). Seorang wanita yang sanggup berkorban segala kekayaannya untuk membantu dakwah Rasulullah SAW. Dialah yang paling pertama beriman, tanpa meragukan seruan Rasulullah SAW. Dialah wanita, yang menenangkan suaminya yang ketakutan tanpa memperlekehkan. Dialah wanita, yang tegar bertahan susah senang bersama suaminya, sehingga nyawa ditarik Allah SWT. Bayangkan, dia adalah seorang yang kaya raya, hartawan, tetapi sanggup dipulau bersama Rasulullah SAW selama 3 tahun 3 bulan dan makan pucuk kayu sahaja hingga pecah-pecah mulut.

FATIMAH AZ-ZAHRAH:
Ramai juga terlupa dengan Fatimah Az-Zahrah binti Rasulullah SAW. Dialah yang bertahan di sisi Rasulullah SAW ketika ayahandanya itu diseksa teruk. Tanpa kecewa, tanpa rasa hendak berputus asa, dia sentiasa membantu ayahandanya yang sering disakiti. Tangannya yang bersih dan suci itulah yang mencuci najis yang dibalingkan ke tubuh ayahandanya. Tangannya yang suci itulah yang membersihkan segala luka ayahandanya. Seorang wanita yang tabah, kuat menempuhi segala dugaan.

ASIAH:
Ramai yang telah terlupa akan seorang wanita bernama Asiah. Dia adalah isteri kepada Firaun yang menentang Musa. Allah telah menjadikan bicara lembutnya menyelamatkan Musa AS dari dibunuh Firaun. Allah juga menjadikan dia antara yang beriman dengan seruan Musa AS. Malah, Allah telah merakamkan namanya di dalam Al-Quran, dan menjanjikan kepadanya syurga atas balasan ketabahannya dalam mengharungi hidup bersama Firaun dan menerima segala seksaannya dalam mengekalkan iman dan Islam dalam dirinya.

MUTIAH:

Ramai yang tidak mengetahui sejarah seorang wanita bernama Mutiah yang tinggi taatnya kepada suami tercinta. Acapkali menyediakan tongkat,air dan berhias diri demi untuk suami dan menunggu suaminya pulang dari berjihad tanpa sekelumit rasa bosan dan patah semangat.Menjaga kehormatan diri dan maruah keluarga dengan seteguhnya.Dialah wanita yang akan memimpin dan memegang tali kenderaan tunggangan Fatimah az-Zahra ketika masuk ke syurga.
Ramai pula yang tidak tahu berkenaan Masyitah. Dia adalah tukang penyisir rambut anak Firaun. Beriman kepada Allah SWT dan Nabi Musa, kemudian keimanannya diketahui oleh Firaun. Akhirnya dia bersama suami, serta anaknya yang masih bayi telah dicampakkan ke dalam kuali penuh minyak mendidih. Walaupun nyawa di hujung tanduk, imannya tidak tergadai, malah terjun dengan penuh keyakinan. Masyitah mati syahid mempertahankan imannya dari digadai.

MARYAM:
Ramai juga yang telah terlupa kepada Si Suci Maryam, ibu kepada Isa AS. Sang Perawan itu menjaga dirinya, mengabdikan diri dalam bilik yang terkunci, Allah memuliakannya dengan memilih Zakaria as sebagai penjaga. Maryam yang suci inilah dipilih Allah untuk mengandungkan Isa AS. Apabila dia melahirkan Isa AS dan ditohmah dengan pelbagai dugaan, dia bergantung kepada Allah, dan bersangka baik atas segala apa yang berlaku ke atasnya. Akhirnya anaknya Isa AS boleh berbicara dan menyeru manusia semenjak buaian.

NUSAIBAH:

Siapakah yang hendak mencontohi Nusaibah r.a.h? Ketika Perang Uhud, Nusaibah keluar memberi minum kepada pasukan Muslimin yang kehausan dan merawat mereka yang mendapat luka. Apabila tentera Islam menjadi terdesak dan lari dari medan perang, cuma ada seratus orang sahaja yang tetap bertahan dan Nusaibah adalah salah seorang yang menghunuskan pedang serta memakai perisai bagi melindungi Rasulullah dari diserang musuh. Kesungguhan Nusaibah melindungi Rasulullah SAW begitu hebat, hinggakan Rasulullah SAW berkata, “Aku tidak menoleh ke kiri dan ke kanan kecuali melihat Ummu Imarah (Nusaibah) berperang dihadapanku.”
Ketika itu, anaknya Abdullah luka parah ditikam musuh. Dia mengikat luka anaknya lalu berkata, “Bangun wahai anakku.” Anaknya itu terus bangun dan melawan tentera musuh. Rasulullah SAW yang melihat peristiwa itu bersabda. “Wahai Ummu Imarah, siapakah yang mampu berbuat seperti mana yang engkau lakukan?” Ketika tentera musuh yang menikam anaknya itu menghampiri, Rasulullah SAW berkata kepadanya, “Ini dia orang yang telah melukakan anakmu.” Nusaibah menghampiri orang itu dan menikam betisnya dengan pedang. “Ya, Ummu Imarah! Engkau berjaya membalasnya,” kata Rasulullah SAW sambil tersenyum melihat kesungguhan Nusaibah hatta Rasulullah SAW pun bersorak untuknya. Siapakah yang mengingati Ummu Imarah ini?

UMMU SULAIM:
Siapakah pula yang hendak menjadi seperti Ummu Sulaim? Dia berkahwin dengan Abu Talhah dengan mahar iman. Abu Talhah seorang kafir ketika itu, jatuh hati kepada Ummu Sulaim yang masih muslim. Ummu Sulaim berkata: “Jika hendak mengahwiniku, maka maharnya adalah iman”. Maka Islamlah Abu Talhah. Sehingga ada sahabat yang berkata, “Aku belum pernah melihat seorang wanita sama sekali yang lebih mulia maskawinnya dibandingkan dengan maskawin Ummu Sulaim.” Malah, dia mentarbiyyah suaminya, sehingga suaminya menjadi seorang sahabat yang komited. Siapa yang tidak kenal dengan Abu Talhah? Dialah yang menyambut semua panahan yang ditujukan kepada Rasulullah SAW, pada hari Uhud dengan belakang tubuhnya. Lihatlah bagaimana Ummu Sulaim mentarbiyyah suaminya? Adakah lagi isteri yang sebegitu hari ini?

UMMU SALAMAH:
Siapakah pula yang mengingati isteri kedua Rasulullah SAW, Ummu Salamah? Bagaimana cerdiknya dia, bijaknya dia sehinggakan dia menjadi penasihat yang baik kepada Rasulullah SAW. Ketika peristiwa Perjanjian Hudaibiyyah, apabila Rasulullah mengarahkan semua sahabat-sahabatnya menyembelih haiwan dan bercukur rambut, tiada seorang pun yang bangkit menyahut arahannya. Rasulullah SAW hairan, lantas kembali ke khemah, lalu berkata di hadapan Ummu Salamah, “Kenapakah berlaku begitu?” Ummu Salamah berkata, “Jangan kau hiraukan mereka, cukurlah rambutmu, dan sembelihlah haiwanmu” Bila Rasulullah SAW melakukan, semua sahabat mengikuti.

AISYAH:

Siapakah pula yang hendak mencontohi isteri Rasulullah SAW, Aisyah RA? Ketika peristiwa Hadith Ifki (kisah rekaan) berlaku, menumpahkan fitnah ke atasnya, mengotorkan namanya, dia tetap teguh, yakin kepada Allah SWT. Tiada sebentar pun dia bersangka buruk kepada Allah SWT bila ditimpa dugaan.

ASMA' BIN ABU BAKR:

Siapakah pula yang mengingati Asma’ binti Abu Bakr? Dia digelar Zat An-Nitaqain kerana mengoyakkan tali pinggangnya kepada dua untuk membawa makanan kepada Rasulullah SAW dan bapanya Sayidina Abu Bakar RA ketika persembunyian di Gua Thur. Dialah juga yang dilempang oleh Abu Jahal sehingga tercabut subang di telinganya, kerana tidak mahu memberitahu posisi Rasulullah SAW dan bapanya ketika hijrah. Dialah juga yang mentarbiyyah anaknya, Abdullah Ibn Zubair RA, sehingga menjadi seorang sahabat Rasulullah SAW yang berani.

KHANSA:
Siapakah pula yang ingat kepada Khansa? Dia mempunyai empat orang anak. Dia mentarbiyyah empat orang anaknya dengan baik. Apabila mendapat seruan jihad, dihantarnya anaknya yang sulung. Anak sulungnya syahid. Dihantar pula yang kedua. Yang kedua juga syahid. Dihantar pula yang ketiga. Yang ketiga juga syahid. Begitu jugalah juga dia menghantar anaknya yang keempat, dan yang keempat itu pun syahid. Akhirnya dia menangis. Orang berkata, “Khansa kesedihan kerana kehilangan semua anaknya” Tetapi tahukah kalian apakah jawapannya? “Diamlah kalian, sesungguhnya aku bersedih kerana aku tidak punya anak lagi untuk dihantar berjihad di jalan Allah”.


Wahai perempuan hari ini, siapakah antara kamu yang mengingati mereka? Wahai lelaki hari ini, siapakah antara kamu yang mengenang mereka? Wahai ummah, hari ini perempuan mana yang kamu puja dan puji? Oh masyarakat, hari ini perempuan bagaimana yang kamu sanjungi? Oh perempuan, hari ini perempuan mana yang kamu ikuti dan contohi? Oh lelaki, hari ini perempuan yang bagaimana kamu gilakan untuk jadikan isteri? Siapa? Sesungguhnya perempuan-perempuan dalam lipatan sejarah ini telah dilupakan. Mereka sememangnya perempuan-perempuan yang telah dilupakan. Sedangkan pada diri mereka, terdapat kemuliaan yang tiada tandingan.

SemogaMenjadiPembakarSemangat.
 

Tuesday, February 28, 2012

Jom Heboh, Aman Palestin~

Jom heboh telah di adakan di Melaka pada 25/26 Feb, jadi sekadar perkongsian pengalaman.. Sekali lagi saya telah menjadi sukarelawan untuk Aman Palestin. Keadaan di sana teramatlah ramai, bersesak2.. Kalaulah begini jugak keadaan orang berpusu2 ke majlis ilmu kan sejok mata memandang~ Hehehe

Turn untuk jaga booth adalah jatuh pada hari ahad yang mana start dari pagi ke malam. [Penuh keseronokan.. ^^] Alamak, tetiba sahaja disana, saya ngn nadia cuba mencari parking2 yg kami boleh selitkan.. Tapi, hamapa. Pusing2, kami putuskan utk park aje kat kwsn park yg di jage dekat dengan Petronas. WHAT?! Terkejut beruk kami bila diberitahu 1 jam kne bayar 10 hinggit, OMG. Kemudian dengan iringan gelak dan geram kami keluar balik dan park kat bowling site. Wahh.. jauh sungguh bjalan.... *.* Akhirnya sampailah dibooth yang agak meriah walaupun xberapa besar keluasannya. Jadi di  sebabkan kekangan masa dan kesibukan mempromote suruh rakyat jelata bumi Malaysia ni menderma, gambar xbanyak diambil.. Haha.
Terik2....
Di malam hari.. ^^
Pagi ke tengahari punyelah terik yang maha hebat, dan pada petang dan malam hari di selangi hujan yang sekejap lebat dan sekejap sepoi2 bahasa. Kawan2 saya pun x dapat nak datang sebab masalah parking dan cuace yang x menentu. But its ok... Banyak jgk jumpa staff dan lecture dulu kat sini, artis yang singgah di sini pon dah xsempat nak cam di sebabkan terlalu busy nak menjual barang. Antara brg yg kami jual adalah, keychain, t-shirt, tabung, buku, banner, ball pen, botton dll. Walaubagaimanapun, still berbangga dengan orang kita yang prihatin dan menderma. TERIMA KASIH~

Malam terakhir tu mereka telah memasang bunga api. Cantik sgt.....


SekadarCoretanRingkasDariSaya:

Friday, February 10, 2012

Renungan.



Purnama yang sungguh jauh...
Aku selalu termangu di jendela,
Mengapa hati sering berlari getarnya..
Sehingga membuat aku megeluh,
agar mampu aku terasa nafas memenuhi ruangku.

Setelah lama aku seperti bermimpi,
Lantas terjaga ku kerana bunyi ingatan,
"...jangan terlalu hanyut dengan perasaan yg bisa membuatmu lemas."
Jangan!

Berlarilah mencari hakikat yang pasti,
Walau kau terasa jauh dan lelahnya,
Sebenarnya kau akan semakin mengerti erti cinta.
Kau akan mengerti sang pencipta adalah segala,
Sebab dan natijahnya.
Itulah jawapan sebenar dalam renungan dunia.
Selagi bernyawa berusahalah.
Dia di sisimu...

Thursday, February 9, 2012

Looking the eyes of Love..


It's everything I am
Everything I want to be
I can see what's mine now
Finding out what's true
Since I found you
Looking through the eyes of love
Now, I can take the time
I can see my life
As it comes up shining now
Reaching out to touch you
I can feel so much
Since I found you
Looking through the eyes of love
And now, I do believe
That even in a storm we'll find some light
Knowing you're beside me, I'm all right
Please, don't let this feeling end
It might not come again
And I want to remember
How it feels to touch you
How I feel so much
Since I found you
Looking through the eyes of love....




Special for: My beloved family.
That always in my heart.
Always....