Thursday, October 14, 2010

Put Yourself in Other's Shoes... (^_^)



Hidup kita di dunia bukan seorang diri, bahkan dijadikan Allah berbilang bangsa untuk saling mengenali. Hakikat kehidupan, setiap hari kita akan berhadapan dengan pelbagai keadaan dan ragam manusia. Jika kita mengamalkan sikap untuk menghukum tanpa mengetahui apa yang sebenar, layaklah gelaran kera sumbang untuk diberikan. Kita tidak akan dapat menilai dan mengetahui apa yang sebenarnya jika kita hanya melihat kepada diri sendiri, setiap yang kita suka tidak semestinya disukai oleh yang lain. Inilah yang memerlukan kita untuk berusaha menyesuaikan diri dengan keadaan dan sikap pihak yang lain, menyelami permasalahan dan situasi sebenar, barulah kita akan mengetahui punca sesuatu terjadi.

Maksud firman Allah SWT :
" Hai manusia, Sesungguhnya kami menciptakan kamu dari seorang laki-laki dan seorang perempuan dan menjadikan kamu berbangsa-bangsa dan bersuku-suku supaya kamu saling kenal mengenal. Sesungguhnya orang yang paling mulia diantara kamu disisi Allah ialah orang yang paling taqwa diantara kamu. Sesungguhnya Allah Maha mengetahui lagi Maha Mengenal "
(al-Hujurat : 13)

Bukan sekadar dapat mengetahui lapisan atas permasalahan atau keadaan yang berlaku sahaja, bahkan bersikap meletakkan diri dalam situasi pihak lain juga membekalkan kita dengan pelbagai maklumat tambahan sebagai bonus. Maklumat tambahan tentang cara hidup akan menjadi nilai tambah untuk kita dalam mengenal dan membaca situasi, menyelesaikan permasalahan yang sebelumnya tersimpul, mengelakkan konflik dan sebagainya.

Dalam bersahabat, berorganisasi, dan pelbagainya lg tidak dapat tidak untuk kita berusaha meningkatkan kebolehupayaan dalam mengenal dan memahami situasi pihak lain. Jika ini tidak berlaku, pastinya konflik bakal timbul dan akan lahirlah sikap nafsi-nafsi. Melihat hanya diri sendiri yang betul dan hebat, memandang rendah pendapat yang lain, seolah-olah hanya kita yang diberi akal oleh tuhan. Sikap cepat menghukum, seolah-olah kita tahu segalanya tidak lain hanya akan membawa kepada kemudharatan, maka elakkanlah, yang demikian, usahakan apa yang dikatakan " Put Yourself in Other's Shoes "

Cubalahmemahami ; walaupon perkara tersebut itu sgt sukar... nmun bergaduh & berburuk sangka lg memburukkan keadaaan. Cuba matangkan diri dan bermuhasabah selalu. Di sebabkan kekurangan kita sbg manusia, (ingatan jua kpd aku yg terlalu bnyak khilaf ini..)jom semua saling berlapang dada dan contohi idola terbaik.. insan di rindui Rasulullah S.A.W.. ^^




2 comments:

  1. xpaham,,apa kaitan kasut dgn article?!!

    ReplyDelete
  2. uchiha itachi : hehe... saya ni mmg suke berkias dan bersastera niyh. maaf le ye...Cba awk amati kisah situasi ngn cerita sy ni..

    "....konon kita dapat masuk lam kasut seseorang, then 1 day kita masuk di dlm kasut seseorang tuh...if kita sakit berada dalam kasut dia, bayang kan jua dia pon sakit kita berada di dalamnya...."


    tersirat tu, so sy ltk la gambar kasut... ^^

    ReplyDelete