Friday, January 25, 2013

Dunia Sementara


Hari berganti hari , bulan berganti bulan, tahun berganti tahun . Subahanallah , pantas sungguh masa berlalu . Dalam nafasku menghintung kembali segala yang telah di lalui dan di tempuhi , seakan satu perlumbaan bagiku , sesak dan lemah mindaku memikirkannya . Namun , itulah manusa sentiasa tidak pernah puas dengan nikmat-nkmat Allah diatas muka bumi ini . Sentiasa lupa dan alpa , termasuklah diri aku ... Sebagai hamba yang hina bukan sahaja menghintung masa yang telah terjalani malahan setiap segala khilaf yang telah aku lakukan . YA, bukan diriku sahaja malahan seorang pun yang bergelar manusia didunia ini pastinya akan terasa hina diri bila mengenangkan kerdilnya diri apabila melihat turun naiknya iman , bersilih ganti khilaf serta lupanya pada pencipta jika suka dalam mengecapi dunia fatamorgana ini.

Bulan ini merupakan bulan kelahiran junjungan besar Nabi Muhammad S.A.W yang menjadi role model buat umat manusia. Termasuklah aku, alangkah indahnya jika Rasulullah ada disini . Hari ini . Zaman ini . Mungkin parahnya manusia tidak akan ke tahap seperti hari ini , namun apa yang telah tersurat dan tersirat itu adalah percaturan yang maha hebat , jadi takkan terdaya dek akal kita untuk berfikir mengenainya . Sebagai hamba yang beriman perlu mempercayai Allah telah merencanakan yang terbaik , jadi berusahalah ! Allah tidak memandang kepada kejayaan kita tapi dalam cara manakah kita berusaha...berusaha...dan berusaha dalam melakukan sesuatu perkara kerana Allah . YA, kerana Dia. Sukar kan , tapi cubalah . Allah tahu kita lemah , selemah-lemahnya ... tapi sebagai hamba yang selalu bermuhasabah, jika Allah begitu yakin pada kita mengapa tidak kita .. teruskanlah mencuba sahabat !

Bahagia itulah idaman setiap manusia , namun Allah ciptakan segalanya berpasangan , jadi jika bahagia Allah akan selitkan juga duka agar kita selalu beringat dan bersyukur atas segala nikmat dan sebagai pembelajaran buat kita menempuhi hari-hari yang mendatang . Sungguh , jiwa yang sentiasa dekat dengan Allah itu adalah yang paling bahagia . Dan , walau duka atau kesedihan yang bertandang ianya adalah tarbiah dari Allah agar kita akan menjadi mukmin yang kuat dan hebat ! :) Baiknya Allah ... Ingatlah :-


FIRMAN Allah SWT: Allah tidak membebani seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya. Ia mendapat pahala (dari kebajikan) yang diusahakannya dan ia mendapat seksa (dari kejahatan) yang dikerjakannya.




No comments:

Post a Comment