Sunday, March 13, 2011

Hati, bersabar & bertabahlah!

Minggu ini merupakan minggu yang agak mencabar bagi aku. Terkenang aku kembali pada matlamat hidup aku, berapakah lama lagi untuk aku menuai di dunia ini. Segala yang telah aku lalui amat menyesakkan, namun rahmat Allah itu luas. aku yakin pasti ada jalan yang terbaik ingin Dia tuntuni buatku. Maaf juga Allah kadang-kadang terlalu rapuh aku mengharungi cubaan dunia ini. Terkadang juga aku lupa akan segala nikmatMu. Maaf kan aku Allah...

Amanah sesuatu yang terlalu aku takuti, aku takut tidak mampu sepenuhnya.. namun aku harus tempuhi.. bukankah aku seorang khalifah?! Cabaran dalam mendidik adik-adik merupakan sesuatu yang sangat mencabar bagi aku. Lagi-lagi dlm menjaga adik perempuanku, sungguh sukar hanya Allah yang tahu. Dengan pelbagai kerenah tiap satunya sememangnya menuntut kesabaranku. Membina baitul muslim dalam kalangan keluarga, itulah hasrat aku.. Pengorbanan mak dan ayah masih belum terbalas, semanagt untuk membuat mereka tersenyum lega melihatku semakin berkobar-kobar.. Cinta ini buatmu mak ayah.

Pelajaran aku bertambah baik, namun kesihatan pula Allah semakin mengujiku. Aku percaya ada hikmah di sebalik ape yang berlaku ini. Tangisan xpernah pergi meninggalkan aku di saat sedih kerana nipisnya kekuatan hati menempuhi segala dugaan..Lemahnya kudrat sang hamba ini Allah...

Aku percaya di depan akan berganda ujian yang menantiku, Allah kan sangat menyayangiku. Matlamat utama adalah menuju syurga ilahi. Yang pasti masih banyak lompang ibadah belum aku lakukan, dan aku x akan berhenti selagi masih bernyawa. Hanya 1 yang aku pohonkan agar sisa hidup ini sentiasa di redhai Allah dan pilihan perjalanan ini di tutun olehNya.

Iya, dunia ini adalah ladang untuk akhirat sebagaimana  Rasulullah telah bersbda. Maka la tahzan, hatiku… bersabar & bertabahlah!

“Hai orang-orang yang beriman, bertakwalah kepada Allah. Hendaknya setiap orang memperhatikan perbuatan yang kita lakukan untuk hari esok dan bertakwalah kepada Allah. Sesungguhnya, Allah Maha Mengetahui apa yang kamu kerjakan”.
(Al-Hasyr 59 : 18)


No comments:

Post a Comment